View Photos
image alt

Hans & Marieke

Onze fantastische rondreis door Cyprus

Voor een vroege voorjaarsvakantie hadden wij lang gezocht naar een mooie bestemming binnen Europa. Die ook wat het weer betreft ons aangenaam zou verrassen. Na enig wikken en wegen, viel onze keuze op Cyprus.

Dat bleek een schot in de roos. Op 16 maart vlogen wij van Amsterdam naar Larnaca in het zuid oosten van Cyprus. Na aankomst op de luchthaven bracht een vriendelijke taxi chauffeur ons naar de eerste accommodatie in Larnaca. Een mooi gelegen klein hotel, net achter de boulevard en vanuit onze kamer hadden we uitzicht op een van de mooiste kerkjes van Cyprus, de Agios Lazaros. 'S avonds heerlijk gegeten in een gezellige taverna in de binnenstad. Die volgende dag hebben we een mooie stadswandeling door larnaca gemaakt. Opvallend en zeer authentiek zijn de houtbewerkingsateliers en de tingieterijen. De Sint Lazaros kerk is ook binnen zeer fraai. Het fort staat op het einde van de palmenboulevard, met veel verleidelijke terrasjes. Op 18 maart werd de huurauto afgeleverd bij ons hotel. Na een wandeling op de boulevard en een heerlijke lunch, zetten we koers naar Tochni. Een alleraardigst dorp met nauwe straatjes en prachtige dorpshuizen.

In een appartement in een van die huizen, zouden we de komende dagen verblijven. Ons appartement bestond uit een gezellige living met 1 aparte slaapkamer. Deze accommodatie valt weliswaar in de categorie agro / traditioneel maar beschikt uiteraard wel over alle hedendaags comfort. In de omgeving hebben we heerlijke wandelingen gemaakt. Belangrijke opgravingen als Choirokoitia en Tenta zijn een bezoek zeker waard. Na een korte rit ben je bij de kust en daar vind je uitstekende vistaverna's. Tochni heeft zelf trouwens ook een prima restaurant. We hebben vanuit Tochni ook het dorp Lefkara bezocht dat bekend is vanwege zijn handgemaakte kant. De dagen in Tochni vliegen voorbij en op de ochtend van 21 maart vertrekken we uit Tochni met bestemming Kakopetria in het Troodosgebergte. Xenofon Travel had ons een mooie route voorgesteld die we toen hebben gelopen. Als we de snelweg verlaten, komen we meteen op prachtige, kleine wegen. Ze zijn uitstekend, maar wel bochtig en ze gaan ook door dorpjes. We genieten van de afwisselende landschappen en stappen onderweg af en toe uit in een mooi dorp als Omodos. Het is al met al nog een hele rit en pas in de middag arriveren we bij ons hotel. Een kleinschalig en zeer sfeervol hotel aan een klein riviertje en het beschikt over een vermaard restaurant. Dat proberen we de eerste avond hier meteen uit en onze verwachtingen worden overtroffen. Echt genieten in alle opzichten. Het troodosgebergte is het groene hart van Cyprus met toppen tot 2000 meter en overdekt met uitgestrekte bossen. Via smalle, maar goede weggetjes rijd je van het ene dorp naar het andere, vaak schilderachtig en mooi gelegen tegen een berghelling. Er zijn hier tal van eeuwenoude, byzantijnse kerkjes te bewonderen. In Kakopetria zelf staat een heel mooi exemplaar; Agios Nikolaos tis Steghis, vol prachtige fresco's en ikonen. We hebben 3 overnachtingen in dit geweldige hotel gehad en vertrekken weer op 24 maart, met een zeer voldaan gevoel met dit intieme hotel en deze prachtige omgeving. Voor onze laatste 3 dagen op Cyprus heeft Xenofon Travel een hotel gereserveerd in Paphos, aan de zuidwest kust, zeer comfortabel, direct aan zee en op loopafstand van de talrijke bezienswaardigheden hier, zoals de vloermozaïeken en de Koningsgraven. Ook in de omgeving is heel wat moois en interessants te zien. Wij komen na ons verblijf van 3 dagen hier tot de conclussie dat Paphos een ideale afsluiting van ons verblijf in Cyprus is. Op 27 maart vliegen wij van Paphos naar Amsterdam terug en nemen vele mooie herinneringen naar Nederland en een zeer geslaagde vakantie.